mandag 17. september 2012

Bokbloggturneen. Max Estes: Nattsyn


http://www.bokbloggturneen.no/
Jeg har meldt meg på som blogger for bokbloggturneen, og har fått de første bøkene i posten. Dette blir spennende. Jeg er ikke helt sikker på om jeg skal skrive om "Nattsyn", da den ikke sto på lista mi. Men den kom i posten, så jeg skriver litt om den likevel. Dette er en litt spesiell bok, da den omtrent ikke har tekst. Men dette betyr ikke at boka ikke har innhold, da  illustrasjonene er sterke og gir handling. Den svarte lay-outen er også med på å forsterke innholdet. Det er forfatteren Max Estes som også illustrere boka.

Hva handler Nattsyn om? En ung gutt stopper opp utenfor en bokhandel, går inn og velger seg en bok fra hylla. Denne heter Nattsyn. .Han tar boka med ut, skal til å sette seg på mopeden, da han ser skygge av en mann dukke opp. Denne mannen mister enm medaljong, og gutten løper etter for å levere denne tilbake til skyggemannen. (Han ser forøvrig mer ut som et spøkelse i svart frakk.). Og nå blir det et kappløp der gutten stikker av, med politiet i hælene. Det er svsrta natta, han løper gjennom skog, faller ned fra fjellvegger og stup, havner i vann. Og så dukker plutselig boka Nattsyn opp igjen. Han leser litt, og nå fortsetter det ville rittet i mørkret, til han plutselig våkner opp i senga si. Har det bare vært en drøm? Men når politiet banker på døra og han oppdager medaljongen på nattbordet er ikke skremslene forbi. Hva nå?

Det er, som jeg innledet med, en spesiell bok. Men den fanger deg. Kan tenke meg at den ville passe for barn i åtte - tolvårsalderen. Og den passer for en bestemor, som tegner og maler litt, og liker at bøker har illustrasjoner.  Ikke alle barn har lyst til å lese bøker med mye tekst, så denne kan kanskje også være en motivator, slik at leselysten og gleden over bøker kan vekkes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar