mandag 27. mai 2013

Helge Thime-Iversen: X



Da jeg begynte med denne boka trodde jeg det ble noen dagers lesing, men nei, dette gikk unna. For her var det intens spenning fra først til sist. Vi møter Kripos-etterforsker Njaal Natland, som får en anonym oppringing der en kvinne hvisker navnet hans. Så dukker det opp en avkuttet finger som ligger på et papir der det er skrevet med gotisk skrift. Og han mottar anonyme brev med samme skrift og vedlagt et bilde av et grønt insekt, en kneler. Dette er opptakten til en intens etterforskning og jakt etter en seriemorder, som har signalisert at han skal drepe ti personer. Det dukker opp nye avkuttede fingre etter hvert, og de er spredd utover hele landet. Men ingen lik blir funnet. Morderen ringer med jevne mellomrom til Njaal Natland, han snakker ikke, men sender musikk. Dette er låter som knyttes opp til drapene, og gir tips til Natland slik at han ledes mot å kunne knekke kodene morderen legger opp til. Tekstene til Juliette Lewis i filmen Natural Born Killers går igjen i musikken. Handlingen er tett og intens. Her er det gåtene og kodene som driver oss framover. En gjettelek mellom morder og etterforsker, mellom forfatter og leser. Du aner ikke hvem som er morderen før boka nærmer seg slutten og svaret blir lagt framfor deg.

Njaal Natland har føttene godt plantet på jorda, hvis han unngår å drikke alkohol. (Han har opplevd black-øut i alkoholrus).  Og det klarer han. Jeg syns Thime - Iversen har skapt en fin og sympatisk etterforsker i sin debutroman. Natland har ikke helt tak på samboerforholdet sitt, han er først i førtiårene og kan tenke seg å stifte familie, noe hans kjæreste ikke er enig i . Hun mener at barn er for tidkrevende og ødeleggende for en ambisiøs karrierekvinne. Jeg ser gjerne at Thime-Iversen skriver flere bøker med Njaal Natland og er spent på hvordan han løser problemene i privatlivet sitt.

Enda en ny, spennende krimforfatter.

Juritzen Forlag
2013
432 sider

3 kommentarer:

  1. Så artig at du likte denne, for det er en bok jeg ser frem til å lese. Liker at det foregår i flere byer. Men forsidebildet er ekkelt, med den fingeren..

    SvarSlett
  2. Jeg likte også denne :-) Det var en fin ny krim. (Så du forresten at Helge Thime-Iversen har lagt ut link til både dette innlegget og mitt innlegg på facebooksiden sin?) :-)

    SvarSlett
  3. Har boken liggende i hylla og det er ikke en bok jeg går å titter ofte på, for den forsiden gjør meg faktisk litt uvell :O Nesten jeg ikke vil ta i boken, kan jo by på litt leseproblemer! Den er så ekkel! Ellers er jeg lite pysete av meg, men den bok forsiden får meg til å tiltre litt. Etter denne omtalen skal jeg mote meg opp og skrelle av boken og kose meg med den:)

    SvarSlett