torsdag 4. juli 2013

Jan- Erik Fjell: Hevneren





Denne boka fikk jeg sendt fra Juritzen Forlag som frieksemplar, et utkast, ikke korrekturlest, til boka som kommer ut i august. Har ikke lest noe av Fjell før, så dette var en ny opplevelse. Og en god opplevelse. Fjells "helt" i bøkene er Anton Brekke, etterforsker i Kripos, men for tida degradert til førtsebetjent på ordensavdelingen i Fredrikstad. Dette på grunn av sin altoppslukende last, gambling. (Blant anna Pokerspill) . Sammen med sin nye kompanjong, Magnus Torp, får de melding om at et mord har funnet sted. Etter hvert viser det seg at to andre personer er drept på samme brutale måte, uoppklarte saker. Hva binder disse sakene og personene sammen? Er en seriemorder løs - og hva skjer videre? Anton Brekke får ikke delta i etterforskningen, men blir en støttespiller for politioverbetjent Per Fylling.

Parallelt leser vi om en ung norsk mann, Daniel Larsen, som sitter med livstidsdom på Alcatraz. Han er dømt for væpnet ran og drapsforsøk på en politimann. Dette er i 1961.

Fra første side i boka er du hekta. Jeg klarte ikke å legge den fra meg, bare noen korte nattetimer, før jeg kastet meg over den igjen. Her er det meste av det du vil ha i en kriminalroman. Her møter du en etterforsker som du får sympati for, han er tøff, humoristisk, har sans for damer, er empatisk og viser følelser. Her har vi en seriemorder som utfører rituelle, brutale drap, en gammel historie fra Minnesota som gjør hele historien mer merkelig og dramatisk. Og sjøl om du tror du aner en løsning på mordgåten, er du like spent på hva som skjer på neste side i boka.

Jan-Erik Fjell har fanget meg. Jeg vet at nå ligger det to bøker for tur: Tysteren og Skyggerom. Bare så synd at jeg ikke fikk lest dem tidligere!

Juritzen Forlag
August 2013
421 sider (I frieksemplaret)

4 kommentarer:

  1. Denne gleder jeg meg til! Har lest Tysteren, har skyggerom i hylla på vent:) Liker denne forfatteren, han skriver så det fyker ihvertfall:)

    SvarSlett
  2. Jeg lot Hevneren vente mens jeg fosset gjennom Skyggedød. Tysteren hadde jeg lest, så jeg var forberedt på at dette er gode greier. Nå er jeg akkurat ferdig med en liten murstein, så neste på programmet er Hevneren. Prøver å spare den til reisedagen på lørdag. (Innlegget ditt har jeg ikke lest, sparer det til jeg har lest boken :)

    SvarSlett
  3. Da har jeg noe godt i vente skjønner jeg.:)

    SvarSlett
  4. Jeg fikk også denne, men jeg vet ikke om jeg kommer til å lese den. Jeg har lest de to andre bøkene til Fjell og Anton Brekke bare irriterer meg. Jeg vet ikke helt hva det er som trykker på knappene mine, men noe er det :-)

    SvarSlett