lørdag 24. august 2013

Gry Hovdetnak Strøm: Ordsamleren


Romanen er skrevet av debutanten Gry Hovdenak Strøm, som er fra Arendal, bosatt på Ski. Hun er utdannet journalist.
OrdsamlerenDette er egentlig en todelt historie, den ene fra 1940-tallet, den andre fra århundreskiftet. I den første blir vi kjent med søstrene Anna og Agathe. To søstre som i utgangspunktet er svært glade i hverandre, men krigshendelser og misforståelser setter dem opp mot hverandre. Agathe dør, noe Anna aldri klarer å tilgi seg sjøl for.

Den andre historien handler også om to søstre. Det er barnebarna til Anna, Charlotte og Marlene. Som barn er ned uatskillelige, men da lekekamerater til Charlotte blir utsatt for en ulykke, blir noe av det tette forholdet ødelagt. Senere skjer nye konfrontasjoner, og de vender ryggen tilhørende. Vi får høre historien fra Charlottes side, og hun sliter med det ødelagte forholdet til søsteren i alt hun foretar seg. Hun flykter ut i et heseblesende liv med fest og mange menn.

Romanen har mye av det vi forventer oss av en bestselger. Her er det både dramatikk, kjærlighet, hemmeligheter. Her skildres vennskap og ulikheter mellom søsken.  Her er sorg og sjalusi. Her er det en forsvunnet dagbok, en gammel suppeoppskrift som betyr mye.  Men av en eller annen grunn ble jeg ikke helt dradd med. Dette til trass for et lett, enkelt språk, med bruk av mange gode metaforer, uten at det blir overdrevet. Jeg likte den delen av romanen som omhandlet Anna og Agathe bedre enn den delen som tar for seg  nåtid,  Charlottes historie. Men uansett litt "småpirk", jeg vil gjerne lese mer av forfatteren, så jeg håper hun kommer med en ny bok snart.


Gyldendal
2013
350 sider

3 kommentarer:

  1. Synd at boken ikke falt helt i smak! Men jeg gleder meg til å lese den. Virker veldig lettlest og historien virker interessant:) Gleder meg da mest til å lese om Anna og Agathe etter omtalen din:) Ønsker deg en fin lørdag!

    SvarSlett
  2. Kjempefin omtale. Har lest flere nye forfattere denne uken, og det er alltid gøy. Gry H. Strøm har jeg ikke hørt om, så kanskje det blir henne neste gang jeg trenger en ny forfatter.

    SvarSlett
  3. Fin omtale:) Leste om denne boken inne hos Elin(Bokelskerinnen) og fikk lyst til å lese den, og lysten har ikke blitt mindre ennå. Alle bøker kan ikke falle like godt i smak hele tiden, sånn er det bare.

    SvarSlett