onsdag 10. desember 2014

Marte Michelet: Den største forbrytelsen



Marte Michelet (f. 1975) er kommentator og journalist.
Den største forbrytelsen er hennes debutbok, men hun har vært aktiv samfunnsdebatant lenge.

Den største forbrytelsen

Jeg visste kanskje hva jeg ga meg ut på ved å lese denne boka, men den ble tøffere enn forventet. Kanskje mest på grunn av at alt som blir fortalt handler om nordmenn, i Norge. Det blir nærmere enn mye av de tragiske historiene jeg har lest tidligere. Jeg har vært i Sahchsenhausen, i Auschwitz, Birkenau og i Theresienstadt. Jeg har vært på krigskirkegårder i Warchawa, St.Petersburg og i Bergen Belsen. Forferdelige og sterke opplevelser som jeg aldri vil klare å slette ut. Og så kom denne boka og rippa opp i det hele. Det norske Holocaust var like stygt som de andre. Og at norske gutter og menn deltok i de grusomme nedslaktingene av jøder var ikke nytt for meg, da jeg aldri har vært blåøyd og trodd at vi har vært bedre enn andre. Men å få det dokumentert er en annen side av saken. Nazistenes rasehat ble godt underbygget i Norge. De vanvittige beskrivelsen fra jødemordene i Litauen, der 200.000 jøder ble myrdet, og i Ukraina, der 5 - 600.000 ble drept, kunne i teorien skjedd på norsk jord. Forskjellen var at her var det bare ca. 2000 jøder, og med spredt bosetting kunne det aldri bli det samme. Men jødehatet har vært her også- helt utrolig å tenke på.

En velskrevet bok som alle burde lese. Og den burde vært pensum i norsk skole. Boka er delt inn i fire hoveddeler, der den første handler om perioden fra 1911 - 1939. Her er bakgrunnshistorien om den jødiske familien Braude, som kommer til Norge fra Litauen. De tre neste tre kapitlene tar for seg invasjonen i Norge og åra fram til april 1945. Vi følger familien Braude gjennom krigsåra, og opplever den dramatiske avslutningen for familien. Og dette var bare en familie av så utrolig mange. Dette blir beskrevet nært, sterkt og uutholdelig grusomt.

Her er det ikke mye som er ukjent stoff, men med et stort antall kilder har Michelet gitt oss en grundig samling historiske fakta i forhold til hvordan Norge har sett på jødene gjennom tidene. Dette gjør boka svært viktig. 

Jeg har brukt tid på å lese boka, da jeg måtte legge den fra meg gang på gang. det er lenge siden noe har gått så hardt inn på meg. Men det betyr bare at jeg anbefaler den videre, på det sterkeste!
Da flere andre har skrevet omfattende om av boka, ble dette bare en kort omtale fra meg. Beklager at jeg ikke linker til dere, men får det rett og slett ikke til når jeg bruker I-paden.


Gyldendal
2014
284 sider + 26 sider fotnoter



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar