onsdag 18. februar 2015

Chris Tvedt/Elisabeth Gulbrandsen: Djevelens barn


Djevelens barn av Chris Tvedt og Elisabeth Gulbrandsen (Innbundet)



Denne boka har stått i bokhylla og fristet meg lenge, og endelig var det  tid for en krim igjen. Og Djevelens barn ble en skikkelig "sidevender", da jeg ikke klarte å legge den fra meg før siste side var lest, i natt engang.

Forfatterne har tidligere skrevet to bøker sammen, der Kripos-etterforsker Edvard Matre er hovedpersonen. Jeg skjønner at disse to bøkene og denne henger tett sammen, så jeg har vel egentlig gjort en tabbe å ikke lese dem først. Men gjort er gjort!

I denne boka er Matre blitt degraderte til å etterforske forsvinningen til asylbarn. Han har vært suspendert noen måneder etter at kjæresten hans, Victoria, har tilstått et drap, og Matres rolle i saken har vært uklar.
Djevelens barn starter med at saken mot Victoria blir henlagt etter bevisets stilling. Edvards første sak blir å lete etter en ung gutt, Reza, som er forsvunnet fra et mottak. Ingen ser ut til å bry seg, og Edvard begynner noe motvillig å lete etter gutten.

Victoria har økende mareritt om drapet hun begikk, og er besatt av å finne ut hvem denne mannen egentlig var. Hun får hjelp av en nylig pensjonert politimann, en venn av Edvard, men saken viser seg å være svært farlig. Etter hvert viser det seg at flere saker henger sammen, og det blir en spennende etterforskning, med kaldblodige mordere og grusomme drap. Hva er det egentlig som har skjedd, og hva binder sakene sammen?

Jeg syns forfatterne klarer å skape gode karakterer, som jeg får tillit til og tro på. Særlig virker Edvard solid og troverdig. Victoria er også tillitsvekkende, men jeg har nok mistet en del ved å ikke lese de to første bøkene, så hun blir noe uklar for meg.
Mye av handlingen er dialogbasert og har derfor få utbroderende skildringer av miljøer og følelser.
Språket er lett og lite overlesset og overforklarende, noe jeg liker.
Alt i alt en kriminalroman med de fleste nødvendige ingredienser. Her er det spenning, mysterier, intelligente intriger og samfunnsrelevante temaer som asylpolitikk og sosialtjenesten. Jeg skal lese mer av Chris Tvedt, og gjerne der hans kone Elisabeth Gulbrandsen deltar som forfatter. Et godt samarbeid!


Cappelen Damm
2014
335 sider
Bokmål
 

1 kommentar:

  1. Kjekt å lese omtalen din og få en oppfrisker på handlingen. Jeg leste boken da den kom ut, og frydet meg over gjensyn med hoverolleinnehaverne.

    SvarSlett