torsdag 26. februar 2015

Eskil Aasmul: Ut av mørket






Eskil Aasmul har tidligere skrevet romanen Blodføre. Ut av mørket er første boka jeg leser av trønderen.

I denne romanen blir vi kjent med beboere i Lerkeveien. En ung gutt, Jesper, som har en alkoholisert, voldelig far. Det handler også om pønkerjenta Kim, som er frisør, og som kjemper for å hjelpe sin dopavhengige bror Ørjan. Og her finnes en mystisk mann, som sliter med sitt rotete sjølbilde. Han er en ensom ulv som bor i et nedslitt hus i skogen.
" De kjenner meg ikke. De kaller meg Fuzz. Jeg får ikke bli en del av livene deres, jeg lar dem ikke bli en del av mitt. For mye skjer på innsiden av meg, jeg nekters å følge mønstrene de forventer. Noe drømmer sine mareritt i meg." 
Det verserer rykter om at han er pedofil, og beboerne i Lerkeveien tar avstand. I tillegg møter vi en fengselsdirektør som også er politiker. En både karismatisk og grusom fyr. En spennende  forsamling mennesker.

Det er en roman som handler om de gode og de onde kreftene i mennesket. Det handler om å se hva som ligger bak det ytre, med andre ord å se hverandre.
 
Dette er en roman der leseren ikke får lagt handlingen i hendene, her er mye fordekt. Og nettopp dette gjør at du blir revet med fra første side. Jeg var faktisk litt i tvil om hva slags bok dette var, men tvilen ble raskt gjort om til beundring. En bok så velskrevet og fengslende at du har vanskeligheter med å legge den fra deg. Og her er det både nerve og spenning nok til at det blir like mye en thriller som en roman. Et nytt forfatterbekjentskap som jeg nok vil følge framover.
 
Juritzen forlag
2015
409 sider
Bokmål
 
 

.


.

 

 

2 kommentarer:

  1. Denne boken likte jeg godt også, spesielt Fuzz og den nerven han tilførte historien. Enig med deg, denne forfatteren skal jeg ha øynene åpen for :)

    SvarSlett
  2. Denne fikk jeg akkurat i posten. Jeg er glad for å lese den flotte omtalen din, det gjør at boken hopper flere plasser frem på leselisten :-)

    SvarSlett