tirsdag 24. februar 2015

Jan Erik Fjell: Rovdyret




Dette er fjerde boka til Fjell, og jeg har virkelig falt for hans måte å skrive på. Så nå gledet jeg meg til å ta fatt på denne, som har stått og ventet i bokhylla.

Oscar Fiva sitter fengslet på åttende året for drapet på sin venn og makker Henrik Zahl. Liket har man imidlertid aldri funnet, og Fiva har hele tiden bedyret sin uskyld. Nå er plutselig liket av Zahl funnet i Danmark, og alt tyder på at han ikke har vært død lenge. Fiva må løslates. Det store spørsmålet er nå hva som skjedde for åtte år siden. Sammen med forsvareren sin, Julian Gram, vil Fiva nå forberede erstatningssak.
Men det er flere som ønsker å finne ut hva som har skjedd. Politietterforsker Anton Brekke er tilbake etter den dramatiske hendelsen som avsluttet Hevnerne, og vil finne ut hva som ligger bak forsvinningen til Zahl.  

Vennskapet mellom Oscar Fiva og Henrik Zahl startet i 1991, da de går i samme klasse på skolen. Sammen har de to bygd opp en stor kokainbransje i Oslos underverden. Den intelligente Oscar er ryddig og klar, mens Henrik begynner å bruke kokain, noe som blir en fare for dem begge.
 
Handlingsforløpet er spennende og handlingsmettet. I korte kapitler klipper Fjell mellom ulike tidsplan. Kjapt og effektivt. Tilbakeblikkene gir leseren hele tiden informasjon som er viktig for å forstå sammenhenger. Det viser seg å være mange som er innblandet i dette, noe som er naturlig når det gjelder narkotikahandel. Vi får også vite at en leiemorder er ute på oppdrag av en ukjent mann. En leiemorder ved navn La Grenouille, med vakkert utseende og øyne som frosset tjern.

Jan Erik Fjell skriver lett og godt, og han er en dyktig karakterbygger. menneskene vi møter blir virkelige og troverdige. Og jeg liker at det ikke er utbroderte beskrivelser av grusomheter og sex, men skildringer som gjør at leseren bruker egen fantasi.
Jeg liker som sagt bøkene til Fjell, men syns kanskje denne kunne vært noe innstrammet. (Min aversjon mot alt for lange historier).  Dette sier jeg da jeg sammenligner med de tidligere, og ikke minst Hevneren, som er den beste.  Men helhetsbildet er likevel en flott, velskrevet kriminal. Og jeg venter spent på neste bok om Anton Brekke!

Juritzen forlag
2014
487 sider
Bokmål

 

2 kommentarer:

  1. Enig med deg, jeg digger måten han skriver på. Jeg likte godt denne siste, og gleder meg til neste bok :)

    SvarSlett
  2. Jeg ble sur på Anton Brekke allerede i den første boken. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor, man han og jeg passer ikke så godt sammen. Jeg prøvde meg på en bok til, men etter det har jeg latt være å lese dem. Og så er jeg så glad for at vi ikke alle trenger å lese de samme bøkene :-)

    SvarSlett