torsdag 28. mai 2015

Nini Schulman: Svar hvis du hører meg





Jeg har tidligere lest to bøker av Nini Schulman: "Jenta med snø i håret" og "Gutten som sluttet å gråte", og måtte derfor låne denne da jeg fant den på lista over bøker fra eBokBib.

Et jaktlag sitter klar på postene sine i skogen. Elgjakta er i gang. Etter å ha felt en elg, kommer nok et skudd. Men nå er det ingen på jaktlaget som kan fortelle noe om enda en felt elg. Da de samles en stund senere viser det seg at to på jaktlaget er borte, Pär og datteren Alva, som er med på sin første jaktdag. Like etter finner de Pär drept, og datteren er forsvunnet. Letingen etter trettenåringen kommer snart i gang, og etterforskningen av hva som skjedde i skogen likeså. Petra Wilander og Chriser Berglund settes på saka og de finner raskt ut at Pär ikke var noen populær mann blant de andre på laget. Men er dette nok til at de kan begå mord?

Som vanlig spiller privatlivet til de to etterforskerne, + journalisten Magdalena Hansson, en stor rolle i bøkene til Schulman. Dette er ikke en krim fylt av spenning og overraskelser, heller blir den til tider noe langdryg. Men jeg liker måten Schulman trekker inn ulike personer i det lille samfunnet, og hvordan vi opplever at hemmeligheter og ulike relasjoner menneskene i mellom får en betydning når noe dramatusk skjer. En bok jeg likte å lese, uten at den setter store spor etter seg. De to andre bøkene var bedre, syns jeg

 
Lånt som eBokBib.
Cappelen
2014
412 sider
Oversatt av Kari Engen
Bokmål
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar