mandag 27. juli 2015

Renee Knight: Avslørt

,,

 


Cappelen Damm
2015
288 sider
Oversatt av  Cristina Revold
Bokmål     

Las ferdig denne boka på Kystekspressen mellom Smøla og Trondheim. Turen gikk utrolig raskt unna da jeg satt fullstendig oppslukt i boka. Reagerte ikke når en dame lurte på om fet var plass ved siden av meg heller!
En pageturner som det bare kan sies en ting om: Superspennende sommerthriller!

Bokas hovedperson Cathrine, leser en bok hun finner på nattbordet. Hun oppdager raskt at dette handler om henne og hennes liv. En hendelse som skjedde for lenge siden er beskrevet idetaljer.
Det viser seg også at den voksne sønnen hennes  har fått boka tilsendt. Cathrine har ikke fortslar om denne hendelsen til noen i ettertid, ikke en gang til sin kjære  ektemann, Robert. Det lå for mye vonde følelser bak. Hun bryter sanmen i fortvilelse, men bestemmer seg å møte problemene istedet fstedet for å gi seg over. 
I boka møter vi forfatteren av boka og hans begrunnelse for å skrive denne historien. Det er med bakgrunni hans avdøde kones dagbok at han har fått tak i det som skjedde, og skrevet en bok m det. Hans og Cathrines historie vekslerhele tiden, så vi får med historien fra to sider og med tyve års mellomrom.
 
For å ikke risikere å røpe hva som skjer, sier jeg bare at her er ikke alt slik som det ser ut. Det sier litt om hvordan mennesker lett lar seg farge av sterke følelser, og trekke slutninger som ikke alltid er de riktige. Ikke alt er like sansynlig kan skje, men dette er en roman, og da kan en tillate seg noen overdrivelser og mye fantasi. En gripende thriller som jeg gjerne anbefaler.

2 kommentarer:

  1. Ser ut som at alle som har lest denne er enig om at den er spennende. Jeg må se å få tak i den jeg også :) Herlig med sånt lesestoff som får reisetiden til å forsvinne :)

    SvarSlett
  2. Alle liker denne- også jeg! Lurer bare på om det ikke var slik at det var kona til han som fikk boka utgitt som i utgangspunktet hadde skrevet den? Mener jeg leste at han fant manuskriptet i skrivebordskuffen i sønnens leilighet?
    Utrolig besnærende å sjå hvordan en sak bestandig har to sider, og hvor vanskelig det kan være for utenforstående å se hvilken versjon av historien som er rett. Det kan ofte være lett å tro det verste...

    SvarSlett