lørdag 3. oktober 2015

Merethe Lindstrøm: Fra vinterarkivene




Denne boka tok jeg fatt på i natt, da det hylte en storm med orkanbyger utenfor vinduene, noe som førte til at det var umulig å sove. Kanskje jeg skulle valgt en mer oppmuntrende bok?

Ikke den enkleste boka å lese, nei. Har lest Merethe Lindstrøm før, da hun skrev om mennesker som strever med å finne ut av livet sitt. Denne gangen skriver hun om eget liv og sine egne vansker.  Hun har skrevet små notater over lengre tid, og setter nå disse sammen til boka "Fra vinterarkivene".

Hovedårsaken til at boka krever en konsentrert leser, er at her er ikke handlingen kronologisk, og her blandes historier fra ulike personer i samme kapittel. Dette er en personlig historie om ekteskapet med Mats, som sliter med dype depresjoner og rusproblemer. Hun har hatt behov for å skrive notatet når omgivelsene har vært på det verste. Hun har gått turer i skog og mark, sammen med hundene sine, og hun har latt omgivelsene og opplevelsene på disse turene være med å påvirke handlingen, noe som har ført til at vi leser fantastiske flotte naturskildringer
"Straks vinteren kommer er arket, jordet, glatt og tomt. Nå begynner det å snø, akkurat nå. Det forsiktige, en hinne som revner og slipper ut løse fragmenter, en flenge, en til, det beveger seg, står stille, beveger seg igjen, det er snøen mot landskapet og landskapet som gir etter, hus og gårder forsvinner, mellom det nye, hvite, er det fremdeles grønt, eller er det rødt, gult og brunt som et brukt plaster. "
Og en togreise gjennom Europa der hun beskriver landskapet som fyker forbi, er en fryd å lese.

Hun elsker mannen sin, men det er ingen enkel sak å leve i et forhold med et menneske som er så til de grader ustabil  Hun går tilbake til begges oppvekst for å finne forklaringer på hvordan de er blitt som voksne, og hvordan de samhandler.
"Jeg kan ikke gå og legge meg, jeg må vente og holde øye med deg, gjøre dagen lenger for å være med deg. Du sitter oppe om natta, time etter time i mørket, du har aldri vært redd for å være her i natterommene." 
En kaotisk bok å lese, ingen lett bok, men likevel en bok jeg likte godt, og som jeg går og tenker på i dag. Skjønner at skrivingen har betydd mye for Merethe Lindstrøm, og at som forfatter har hun vært nødt til å komme ut med alle frustrasjonene og utilstrekkeligheten hun har følt. 

Oktober forlag
2015
Lest som Ebokbib på Iphone
Bokmål
   

2 kommentarer:

  1. Det er nesten litt godt å se at det ikke bare var meg som måtte jobbe med denne boken. Tror allikevel at du fikk mer ut av den enn meg :)

    SvarSlett
  2. Interessant, usikker på om jeg skal lese denne.. Synes tematikken er interessant, men likte ikke Dager i stillhetens historie spesielt godt.. Mulig denne er helt annerledes..

    SvarSlett