mandag 9. november 2015

Simon Stranger :Det som engang var jord

Det som en gang var jord av Simon Stranger (Innbundet)

Dette er en bok som er både skremmende og alarmerende. Kan virke som en Sciense Fiction, men kunne skjedd - og skjer - nå.
Miriam og Mikael har sønnen Isak, og de bor i en by som nå er okkupert av fremmende makter. Hvem disse er vet vi ikke, hva som er årsaken vet vi ikke. Men det er bygget en mur rundt byen, og all kommunikasjon ut er stoppet. Det er såvidt at folk får mat.

Mikael og et par andre karer har i lengre tid holdt på med graving av en tunnel for å komme seg ut på andre siden. Målet er å få skaffet mat. Den dagen tunnelene er ferdig, og Mikael opplever den andre siden, kommer lengselen etter frihet for fullt. Han finner muligheter for å finne en jobb på universitetet, som han har erfaring fra. Han og Miriam prøver å spare penger for å oppnå å flykte. Da Mikael får et tilbud som gir stor avkastning, takker han ja, sjøl om han dette strir mot hans overbevisninger og moral. Dette viser seg å være skjebnesvangert. For nå faller bombene over byen.

I fare for å gi for mange opplysninger om innholdet, røper jeg ikke mer. Men fortellingen er skremmende, da den ligger nært opp til den verden vi ser i dag. Grenser stenges og murer reises. Folk lider nød. Og det graves tunneler for å skaffe matforsyninger. 
Hele romanen er, i tillegg til det brutale og skremmende, fylt av angst, sorg og desperasjon.  Og det er umulig å lese dette uten en får tanker om vår verden i dag. Flyktningenes opplevelser, med barn på flukt, til en ukjent verden, der det som skulle bli et bedre liv blir stanset med strenge regler og mistenksomhet.

Jeg begynte å lese den da jeg la meg i går kveld, og den grep meg med det samme. Jeg klarte ikke å legge den fra meg.Med tårer i øynene og knute i brystet måtte jeg fullføre den i natt. (Det var heller ikke så mange sider, så det var overkommelig!) 
En bok som burde være lest av mange!

Tiden forlag 
2015
167 sider
Bolmål
Lest somEbokBib på I-Phone

2 kommentarer:

  1. Jeg blir så glad hver gang jeg ser at noen har lest denne boken, for den er viktig og gjør kraftig inntrykk. Nå skal jeg ikke lokke deg til å lese flere mursteiner, men jeg leser nå De skyldige som handler om Midtøsten-konflikten, og i lys av Stranger sin lille men kraftfulle bok blir det heftig kost.

    SvarSlett
  2. Simon Stranger er en engsjert forfatter og skriver om tøffe ting. Jeg har lest både Barsakh og De som ikke finnes, om illegale flyktninger, båtflyktninger.. vondt og sterkt. Jeg har også planer om å lese denne etterhvert..

    SvarSlett