torsdag 17. mars 2016

Veronica Salinas: OG


Og av Veronica Salinas (Innbundet)


Veronica Salinas er født i Argentina, bosatt i Oslo. Hun er frilans
skuespiller, forteller og forfatter.

 .








Ei lita bok, skrevet i korte avsnitt med handling vekslende mellom Norge og Argentina. Det er ikke dikt, ikke essay, ikke vanlig prosa, mer en mix av disse. En slags kortprosa med korte kapitler skrevet med et enkelt språk.
Det er den argentinske au-pairen som forteller historien. Hun har vært nødt til å gjøre noe for å tjene penger etter at alt kollapset hjemme.

"Jeg så hus i ruiner.
Naboer, kolleger, skolekamerater,
lærere og venner ble plutselig borte.
Jeg så mamma som ikke klarte å sove.
Jeg så pappa som ikke klarte å spise."

Foreldrene er fattige mennesker, men hjemme har hun hatt det bra. Somrene har hun tilbragt hos bestemoren Lola på landet, der dyr og natur har vært en viktig del av miljøet i oppveksten. Nå er hun hos en familie i Norge, som hun ikke finner fellesskap med. På språkkurset møter hun Monika fra Polen, men de kan ikke samme språk, og klarer ikke å uttrykke lengslene og savnet.

"Vi er en gjeng med innvandrere
i et klasserom i Fredrikstad
Vi lærer det norske språket,
og vi lærer om hverandre også.
Og måtene vi lærer på.
er absurde, tragiske og komiske."

OG er en sjarmerende liten bok, men også en sår bok. Hovedpersonen har mørk hud, og møter fremmedhat og sjikane. Det er ikke lett å være i et fremmed land, der en ikke skjønner hverandre. Språket er viktig, for at en skal klare å kommunisere. Jeg syns denne ungdomsromanen klarer å få fram dette på en fin måte. Det er også en dagsaktuell bok, da vi har mange nye mennesker i landet vårt som vil gjennomgå identitetskriser og språkproblemer i tida framover.


Cappelen Damm
2016
176 sider
Bokmål

3 kommentarer:

  1. Holder på å lese denne innimellom alt annet jeg leser på om dagene, og jeg sier som deg, en høyaktuell bok og forfatteren får fint frem dette med språket som er så viktig. Ønsker deg en fin dag, Åslaug :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er vi enige om en liten blomst av en ungdomsbok!

      Slett
  2. For en fin bok du har plukket frem. Kjenner jeg har lest mye krim i det siste, for denne her fikk jeg veldig lyst til å lese. Takk for supert tips!

    SvarSlett