fredag 24. juni 2016

Øystein Borge: Den syvende demonen

Den syvende demonen av Øistein Borge (Innbundet)

Romanen har en uhyggelig start, da vi opplever hvordan en ung, narkopåvirka ung mann forårsaker at en ung kvinne og hennes 12 årige datter blir drept i en trafikkulykke, med hensikt. Dette er politimannen Bogart Bulls kone og datter. Etter dette har han  vært borte fra jobben en tid, men sjefen hans mener at nå må han komme seg i gang igjen. Nå får han oppdraget med å hjelpe det franske politiet med å finne ut av hvem som drepte nordmannen Axel Krogh, som bodde i en luksusleilighet på den franske rivieraen. Det eneste som er borte fra huset er et lite portrett, en demon, men offeret er sadistisk merket.

Romanen består av flere historier som på ulike måter knyttes sammen. Den tidligste historien starter i Lyon i 1906. Matisse tar i mot Munch, som skal stille ut bilder sammen med flere kunstnere i syd-Frankrike. En fornøyelig historie om de hver for seg særegne kunstnerne. En av dem, Santiago Gaillard, fyller tjue år, og Matisse foreslå at de alle skal male en demon og overrekke ham i gave. Da de er syv personer tilstede i Les Arches, blir det syv demoner, alle malt i samme format.

Den neste historien er fra andre verdenskrig. Santiago har vært bosatt i Cotignac i alle år, og gavene har hengt på hengt på veggen hjemme hos ham. Nå har den franske motstandsbevegelsen sprengt en bru, noe som skaper store problemer for tyskerne. Den grusomme SS Obersturmführer Otto Wittmann og hans menn, blant anna nordmannen Krogh, jakter på sabotørene. 

Bogart Bull er en sympatisk politimann, som naturlig nok sliter med det som har skjedd med familien. Han er troverdig og ekte. Det samme er flere av personene i boka. Jeg syns Borge skriver svært godt og gir oss troverdige personer, både de som er gode og de som er dårlige. Jeg har lest flere kriminalromaner i det siste, og var litt lunken da jeg skulle begynne på denne. Men jeg la den inn på I-Phonen da jeg skulle dra utenlands, som flylektyre. Og det angert jeg ikke på. Dette var en kriminal etter min smak. Her er det ikke bare en spennende og grøssende historie fra krigen og fra dagens franske riviera, men også en liten kunstreise sammen med fauvistene på begynnelsen av 1900-tallet. Slikt liker jeg.

Øystein Borge vil jeg høre mer fra!

Forlaget Font
2016
317 sider
Lest som eBokBib
Bokmål


2 kommentarer:

  1. Så kjekt at du likte den, det gjorde jeg også :) Riktig god helg Åslaug!

    SvarSlett
  2. Likte den jeg også.:) God helg.:)

    SvarSlett