søndag 11. januar 2015

En smakebit på søndag 2/15

Mari som har bloggen Flujten fra virkeligheten, inviterer hver søndag til at vi skal legge inn en liten smakebit fra en bok vi leser, har lest eller skal lese. Men i dag er hun bortreist, så du finner flere smakebiter hos vikar astridterese.no/

I dag har jeg valgt en smakebit fra en diktsamling av Halldis Moren Vesaas, I ein annan skog. Jeg har fått noen bøker etter min mor, da hun døde sist år, og blant disse lå denne lille diktsamlinga. Hun har fått den fra en venninne i  1955, det året den ble gitt ut på Aschehoug forlag.

Smakebiten er diktet

Den andre
 
Min elskar? Min elskar er lys,
gyllen av sol hans hud,
hans famntak, så varmt og fast
at hjarta mitt aldri frys.
 
Han eig meg, og aldri eg sveik
vennen så kjær og god.
men drøymer vel tidt i løynd
om ein som kjem streng og bleik
 
og kysser med villare glød.
enda hans munn er kald,
og lar det bli sagt om meg
eit underleg ord: Ho er død.


  HER

15 kommentarer:

  1. Dikter läser jag inte ofta. Egentligen bara när någon har en sådan som smakebit :)

    SvarSlett
  2. Nydelig! Dikt-smakebitene dine gir alltid søndagen det lille ekstra :)

    SvarSlett
  3. Tack för smakebiten, jag är ingen läser av dikter men visst är det fint.

    SvarSlett
  4. Så vakkert Åslaug. Jeg leste Mingvasevann i går og var frustrert over at jeg ikke fikk noe ut av det. Godt å kjenne på at dikt når inn, for dette var fint.

    SvarSlett
  5. Tack för smakbiten. Dramatisk i all sin korthet.

    SvarSlett
  6. Vesaas har skrevet mange fine dikt. Dette var også nydelig og et nytt et for meg. Jeg er glad i dikt, og noen ganger kan de treffe mye lenger inne enn det andre tekster kan :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  7. Tack för smakbiten på en fin dikt och trevlig söndag :)

    SvarSlett
  8. Trevligt med en så fin dikt, tack! Läser det tyvärr för sällan. ;)

    SvarSlett
  9. Det var et fint dikt. Takk for smakebiten.:) Og ha en god søndag!

    SvarSlett
  10. Tack för smakbiten! :)

    SvarSlett
  11. Tusen takk for fin smakebit:-)

    SvarSlett