mandag 25. april 2016

Ingrid Ovedie Volden: Alt som teller

Alt som teller

Litt om handlingen: Petra er tolv år. Hun er stort sett som alle andre ungdommer, men har noen særegne trekk som plager henne i hverdagen. Hun er redd vann, etter et tidligere tøft møte med isvann, hun går i bue rundt kumlokk, og hun må plassere skoene sine parallelt og på riktig plass hver kveld. Men det som er den største utfordringen er tall. Partall. Når hun for eksempel spiller fotball, må hun score på partall. Og pi, 3,14, som har så mange desimaler, gjør henne så kvalm at hun kaster opp. Hun får time hos PPT, der Steffen forteller henne at hun har tvangstanker. Men han bruker et annet ord på dem, han sier "magisk tenkning".
" Ja, sier han. - Det er når vi mennesker fyller det vi er usikre på med ritualer som vi ikke vet om virker. For eksempel at du setter skoene i gangen på rekke og rad hver dag,"

 Hun får oppgaver som skal utfordre henne til å komme seg videre. Blant anna komme seg ut i vann. Og i svømmehallen møter hun Thomas. Han får henne til å tenke på andre ting. Hun får bruspulver i blodet. Bestevenninnen Melika sliter også med problemer, men det gjelder broren, som er flyktning og er på vei til Norge. Som den empatiske jenta Petra er, løser dette også noe opp i hennes egne vansker.

Jeg syns dette på mange måter er en bra barne- ungdomsbok. Den tar opp et viktig tema. Det er ikke uvanlig at ungdommer opplever former for tvangstanker i den usikre puberteten. For noen kan dette føre til et stort problem, mens for andre er dette bare kortvarig. Det er godt å få hjelp til å sette ord på problemet.
Petras hverdag består av opp og nedturer. Hun leser Gruk, hun har venner, hun opplever en gryende forelskelse . Og hun stiller opp for venninnen Melika, når hun har sine nedturer. Petra tar tak i det hun sliter med, hun er en sterk jente.
"Det er jeg som er Petra, og Petra betyr klippe, og jeg kan tenke hardt og komme i balanse og gjøre det godt igjen." 

Ingrid Ovedie Volden klarer fint å få fram Petras følelser og tanker ved å bruke et enkelt og lett språk. Korte kapitler og små avsnitt gjør også boka enkel å lese, noe som er viktig når den er rettet mot barn. Og spesielt syns jeg dialogene er bra. Men skulle jeg gi kritikk for noe, syns jeg at det særlig i begynnelsen av boka kan være vanskelig å følge med, da historien hopper mye i tid og sted. Jeg kan derfor tenke meg at denne boka kan virke noe vanskelig for den yngste lesergruppa, så jeg ville lest den sammen med barnet. For her er det mange ting å ta opp, viktige tema for barn fra 10 -11 til 15 år. Alt i alt en bra bok.

Aschehoug
2016
200 sider
Bokmål 
Lånt på biblioteket


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar