onsdag 6. april 2016

Tommi Kinnunen: Der fire veier møtes

Tommi Kinnunen: Der fire veier møtes





















Dette er en roman som handler om tre generasjoner sterke kvinner. Og det handler om en hemmelighet som preger familiene og samhandlingen mellom dem. Handlingen er lagt til en liten bygd i den nordlige delen i Finland. Den første kvinnen vi leser om er Maria, en ung og sterk jente som utdanner seg til jordmor. Hun får sjøl datteren Lahja uten å være gift, og velger å være alenemor. Da Lahja vokser til blir også hun gravid, men velger å gifte seg med en annen enn barnefaren. Sammen med Onni får hun to barn. Onni er krigshelt, en arbeidsom og likandes kar som tar godt vare på barna. Men når Onni vender tilbake etter årene som soldat, fungerer ikke forholdet mellom Lahja og Onni, og etterhvert blir det iskaldt. De lever nærmest på hver sin kant av huset. Når sønnen Johannes, sammen med kona Kaarina, tar over i huset, blir også dette forholdet vanskelig.

Dette er en gripende bok fra den finske historien med krig og vanskelige kår for folket. Jeg syns Kinnunen er en god formidler av hvordan generasjonene lever. Han har et sterkt og direkte språk. Han får godt fram de ulike stemningene mellom personene, både barn og voksne. Og den vonde moralen som preget tidsepokene vi leser om blir en tragisk og gripende del av romanen. 

En bok jeg absolutt anbefaler!

Pax forlag
2016
306 sider 
Oversatt av Turid Farbregd
Bokmål
Lesereksemplar 

2 kommentarer:

  1. Jeg er så enig, denne boka rørte meg veldig.
    Flott fortelling og vakkert skrevet, den rørte noe ved meg.
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  2. Du er så god til å fokusere på det viktigste og få det veldig klart og tydelig frem uten å bruke for mange ord - jeg strever ofte litt med altfor mange overflødige ord.

    SvarSlett