torsdag 6. oktober 2016

Linda Olsson: En søster i mitt hjem



Jeg har lest de tidligere bøkene til Linda Olsson, likte de godt, og gledet meg derfor til å lese denne. 

Denne romanen handler om søstrene Maria og Emma, to godt voksne damer som ikke har sett hverandre så ofte i de siste åra. Når moren deres dør, møtes de i begravelsen, så vidt. Maria bor i Spania, der hun mer eller mindre lever isolert, stille og rolig.  Hun er en sterk kvinne som har klare tanker om hva andre mener om henne. Emma er en mer forsiktig type, og har ikke hatt det særlig bra i det siste, med et havarert ekteskap og sykdom bak seg. Nå kommer Emma på besøk i Spania, etter en ubetenksom invitasjon fra Maria, noe Maria angrer på. Hun føler at søsteren forstyrrer det rolige livet hennes, Men etter hvert som dagene går, finner de inn til hverandre gjennom gode samtaler og tilbakeblikk på hva som skjedde da de var små. Det vanskeligste er å snakke om søsteren, Marias tvillingsøster, som omkom i en tragisk ulykke, og om moren, som de har opplevd på to helt ulike måter. Det handler om å prøve å nå inn til hverandre, etter lang tids fravær. Savn, håp og tilgivelse er stikkord som vi kjenner igjen fra Olssons romaner tidligere også.

Dette er en god historie om to søstre som endelig forsøker å nå inn til hverandre. Den er vakker og vemodig uten å bli trist, fylt av håp og framtid. Handlingen er lagt til solfylte Spania, der vi blir trukket med inn i det varme miljøet med krydderdufter og blomsterprakt. Linda Olsson har stor psykologisk evne, og samtalene mellom de to søstrene blir derfor svært ekte og troverdige. Jeg likte boka godt, og anbefaler den gjerne.
Tine har også lest boka.

Vigmostad Bjørke
2016
217 sider
Bokmål
Oversatt av Heidi Grinde
Lesereksemplar

2 kommentarer:

  1. Så kjekt at du også likte den, takk for link!

    SvarSlett
  2. Ser flere har likt denne godt, og nå har jeg den selv, så jeg ser frem til å lese..

    SvarSlett