tirsdag 8. november 2016

Tore Renberg: Du er så lys


Jeg har likt Renberg fra første roman, og har lest de fleste. Dette er en frittstående roman, visstnok bygd på opplevelser og ekte personer. Renberg skriver alltid med innlevelse og empati for mennesken i romanene sine, og dette er så absolutt ikke noe unntak. En gripende roman, som holder leseren i ånde fra første side. Spennende som en kriminalroman. 

Hva vet vi om naboene våre? Her handler det om Jørgen og Vibeke, et lykkelig gift ektepar med to gutter. Jørgen arbeider som miljøarbeider og Vibeke er rektor på bareneskolen. Nye naboer flytter inn. Fastlegen Steinar, med en stillfarende og vakker kone. Steinar blir straks lagt merke til. En høy, karismatisk og sprudlende mann som alle finner sympatisk og faller for. Men det er "noe med" han. Jørgen og Vibeke klarer ikke å sette fingeren på hva det er. Hvorfor er sønnen Magnus så innesluttet og stille, og den nydelige, men anonyme kona, hvor er hun i bildet? Jørgen er ivrig fotballfan, og reiser ofte til England for å se West-Ham sammen med kameraten Bjørn. Men denne gangen kan ikke Bjørn bli med, og impulsivt spør han den nye naboen om han vil bli med. På denne turen blir skepsisen mot Steinar sterkere, da han oppfører seg merkelig. Mye tyder på at han skjuler noe. Er han lystløgner, pedpofil, narkoman? Er han barnemishandler? 
Har ikke lyst til å gå i detaljer, da jeg er redd for å røpe noe av innholdet.

Dette er absolutt ikke en behagelig roman, da det ligger en krypende og uhyggelig undertone der fra første stund. 

Som vanlig syns jeg Renberg skriver bra. Denne gangen skriver han på nynorsk, noe jeg liker godt. (Glemte at jeg burde skrive innlegget på nynorsk denne gangen.) Slutten er noe spesiell, da Steinars dagbok setter alle spekulasjoner på plass. En noe uvanlig måte å gjøre det på, men ved ettertanke er vel dette eneste måten for å få fram sannheten, slik Steinar har sett det. Uansett så mener jeg at dette var en svært bra bok. Og med et tema som er både viktig og nødvendig å ta opp i en roman.


Oktober
2016
220 sider
Nynorsk
Lest som eBokBib

2 kommentarer:

  1. Jeg er akkurat ferdig med denne, og jeg er enig. En veldig bra bok. Godt du ikke røpet for mye. Noe av vitsen er virkningen denne avsløringen i romanen er jo nettopp at man ikke vet hva det er på forhånd, selv om man unektelig spekulerer på flere alternativer...

    SvarSlett
  2. Du fokuserer på det vesentligste her - denne fikk topp-score av meg.

    SvarSlett