tirsdag 6. desember 2016

John Grisham: O jul med din glede


Jeg har plukket fram julebøkene fra hylla mi, og fant ut at jeg ikke har lest denne før. Men oppdaget at jeg har sett filmen.  Dette er også en slags "antijulbok". Ekteparet Krank har funnet ut at jula i fjor kostet dem stor summer, og da datteren nettopp har reist ut i Fredskorpset og ikke skal være hos dem i jula, kjøper de billetter til cruise istedet. Men naboene i Hemlock Street reagerer sterkt, og gjør hverdagene framover mot jul ubehagelg for dem. Skippe jula - det går jo ikke an! Alle andre pynter husene til topps, med hver sin Kalle på taket. Bare et hus i gata står nakent og mørkt. De taper rett og slett konkurransen om den flotteste gata bare på grunn av Nora og Luthers avgjørelse. For den amerikanske - og kanskje også vår(?)- jul, handler om snømenn, plasttrær, reinsdyr på taket, juleglitter i store mengder, konkurranser om beste gate osv..

Innimellom angrer ekteparet Krank på at de ikke forbereder jul, særlig når alle innsamlinsgsaksjonene kommer på døra. Men de velger å spise lite, slanke seg litt til cruiset og forberede seg på sola i solariet. Og spare penger.
Det er ikka bare lett å gå imot tradisjonene, da kan mye skje.

Jeg så hele tiden for meg filmen, en typisk amerikansk litt platt julefilm, og humret meg gjennom boka. Her er det ikke mye spionasje og konspirasjonsteorier, slik vi kjenner fra Grishams bøker. Her er det mye lett humor, og mest tull. Helt greit som lesing ved siden av julemusikk fra spilleren og et glass gløgg.

Trailer fra filmen her: filmweb


Egmont Hjemmets bokforlag
2001
175 sider
Oversatt av Peter Lorentzen
Bokmål
Fra bokhylla mi

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar