lørdag 18. februar 2017

Marta Breen: Født feminist (debattbok)


"Vi hører om det overalt: Norske kvinner har plukket opp håndarbeidet igjen, de baker småkaker og dyrker husmorrollen. Sju av ti unge kvinner synes «det hadde vært fint å bli forsørget av en mann», mens et økende antall tar sin ektemanns etternavn."
Marta Breen lurer på hva som er skjedd. Er de unge i dag mer konservative enn foreldrene var? Jeg må tenke tilbake på min ungdomstid. Jeg var sjøl ung nygift i 1970, stiftet familie og begynte i fast jobb. Jeg var glad da det ble barnehage i bygda der jeg bodde, jeg kunne ha full jobb, og jeg kunne sjøl bestemme hvor mange barn jeg ville ha. Vi som var unge mødre begynte å kjenne at likestillingen snart var en virkelighet. Jeg solte meg toppløs, jeg kledde barna i brunt og oransje. I "syklubben" diskuterte vi abortlov og barnehageutbygging, vi las Erica Jong og Susanna Brøgger. Jeg deltok aktivt i kampen mot EU og Mot atomvåpen.
I dag er de unge opptatt av interiør, cupcakes, motevisninger og kjendiser. Media lager idealene. Den tradisjonelle, konservative kjernefamilien er tilbake. Dette er verdier jeg setter pris på. Men det er viktig å finne en balansegang. Ikke alle MÅ strikke, sy, bake og ha et perfekt hjem. Det er ikke bare enkelt å være unge foreldre i dag. Barna kommer foran alt, både kvalitet og kvantitet kreves."Tilknytningsomsorg" heter det det i dag. Skolen forventer at foreldre stiller opp i stor grad,  fritida er fylt av aktiviteter som foreldrene skal bringe og hente til. Barna er gjennomorganisert. Det holder ikke å være i samme rom som barna, og tro at man er sammen med dem. Nå skal vi ned på golvet og delta. Blir det idi til å gjøre noe for egen del?
Marta Breen oppsummerer foreldregenerasjonen og egen generasjon på en skarp, kritisk og personlig måte. Hun fikk meg til å nikke gjenkjennende mange ganger, og jeg ble både forbannet og sint innimellom. Men må innrømme at latteren satt løst også. Hun er en mester til å sette ting på spissen, hun har ordene i sin munn, og pennen på rett plass. 
Det er ikke enkelt å snakke om feminisme i dag. Men boka til Breen gjør det med humor og en snert.  Den gir ingen løsninger, men får oss til å tenke over endringene i samfunnet. Jeg syns denne boka var så bra at jeg vil anbefale den til alle i alderen 18 til 80 år. Tror at alle vil  finne noe de kjenner igjen, og kanskje får det oss til å se at mye har gått framover, noe har stagnert. Det er aldri bortkastet å reflektere over hvordan samfunnet endrer seg.
Gyldendal
2014
223 sider 
Bokmål
Lest som eBokBib

1 kommentar:

  1. Så spennende å høre mer om denne forfatteren. Du skildrer forskjellene på de unge i dag og før på en treffende måte, og der er masser av forskjeller å ta av. Hva som er rett og galt vet man jo ikke, for vi er så forskjellig, men så lenge vi følger vårt eget hjerte så er en i alle fall på rett vei. Denne boken skal jeg sannelig spore opp på eBokBib :) Takk for supert lesetips!

    SvarSlett