onsdag 8. mars 2017

Jakob Arvola: Det går ikke over (Fortellinger)



Denne novellesamlinga består av nitten fortellingerHer møter vi en skamfull mann i en begravelse, en psykolog med et brev han gjerne skulle ha sendt, en velduftende kvinne som kler av seg foran vinduet og en annen som ringer i smug fra badet mens mannen lager mat. Vi møter fulle ungdommer og en rå voldtekt. Her er det virkelige hendelser, virkelige mennesker, men også fiktive mennesker eller fragmenter av mennesker en møter gjennom livet

Forfatteren sier i et intervju dette om fragmentene: 
"– Fordi vi består av det. Fordi det er kjernen av boktittelen. Det går ikke over bare fordi vi velger å skyve det unna. Det er kanskje noe vi som er nordfra må tenke over. Jeg kommer fra et arbeiderhjem. Vi snakka ikke om følelser. Det er noe jeg og mange har vært nødt til å lære oss i ungdom og voksen alder. En tanke på en skilsmisse går ikke over fordi man er gift enda. Et begjær går ikke over fordi man lar være å snakke om det. Jeg består av følelser. Du består av følelser og leserne gjør det, så hvorfor ikke snakke om det?"

Handlingen i de forskjellige forellingene spenner seg fra mellomkrigstida og fram til i dag. Vi er rundt omkring i Norge, fra sørlandet, innom i Oslo og Trøndelag, i Finnmark og innom  i Frankrike.
Menneskene vi møter er i alle aldre og i ulike livssituasjoner.  Det er hendelser som de bærer med seg gjennom livet. Hendelser som er vonde å minnes. Det er en rå og brutal hverdag for mange. Her er det mye ensomhet og avstand. Det er mye skam, noe en aldri kan snakke om. De siste orda i samlinga er på en måte en oppsummering:
"Jeg burde ha sagt noe om det. Det går ikke over bare fordi man ikke setter ord på det. Jeg vet det, jeg har forsøkt det, gang på gang."

Arvola skriver poetisk og direkte. Det er sår lesnig, ikke akurat noe å bli oppløftet av. Men det er en samling fortellinger som griper en, sjøl om jeg ikke fant alle like interessante.



Vigmostad/Bjørke
2014
Bokmål
Lest som eBokBib

2 kommentarer:

  1. Det du skriver på tampen av innlegget: Ja, akkurat slik. Det er som du sier ikke alle novellene som gjør like sterkt inntrykk, i alle fall ikke umiddelbart. - Men han har en egen evne til å få leseren til å gruble over de i ettertid likevel. Han setter definitivt tankene i gang. Det setter jeg stor pris på.

    SvarSlett
  2. Gratulerer med dagen! Det skal vel litt til at alle 19 novellene er like gode, vi er jo forskjellige og hver historie treffer vel forskjellig fra menneske til menneske. Jeg vet jeg venter på en annen bok av denne forfatteren, så du gjør meg nysgjerrig på en som er ny for meg :)

    SvarSlett