onsdag 19. april 2017

John Hart: Ved elven (Krim)


Bøkene til John Hart ble hjertelig anbefalt av Tine og Anita etter hans norgesbesøk etter jul, og jeg måtte selvfølgelig prøve meg på denne forfatteren. Nå har jeg lest Det siste barnet, som jeg falt for, og gledet meg derfor til å lese (lytte til) Ved elven nå i påska. 

Handlingen utspiller seg i en liten bygd i North Carolina der alle tilsynelatende kjenner alle, men det skal det vise seg at dette ikke holder stikk. Forteller og hovedperson er Adam Chase. Moren hans begikk sjølmord da han var åtte år, og faren er gift på nytt. For fem år siden ble han frikjent for drap, og nå kommer han tilbake til sin barndoms by. Folk tror fortsatt han er den skyldige og det er ikke enkelt for ham å gjenoppta kontakten med familien og gamle venner.  (Dette minner meg om TV-serien Frikjent, som gikk i vinter.) Da det blir funnet nye lik og det skjer stygge overfall, kastes mistanken igjen over på Adam. Adam klarer ikke å ha disse mistankene hengende over seg, og han bestemmer seg for å finne ut hva som skjer. 

Faren hans eier en stor gård som mange vil påvirke ham til å selge i forbindelse med et større utbygging av atomkraftverk. Faren og Adam har et anstrengt forhold, noe som henger igjen siden Adam ikke fikk støtte av faren den gangen han ble dømt. Det er ikke lett å bygge opp igjen tillit etter det som skjedde, og noen mistenker Adam for å komme tilbake på grunn av pengene som ligger i dette prosjektet.

Politikvinnen Robin, som var Adams kjæreste da han dro, blir en god samarbeidspartner for Adam. Hun følte seg sviktet da han dro, men vil nå gjerne hjelpe han i etterforskningen. Hun og Grace, en venn av familien som var lita jente da Adam dro, er sentrale personer i historien, sammen med mange andre. Karakterene er godt beskrevet, men det er forholdsvis greit å holde styr på alle. Det ligger mye mørke og mistanke i miljøet i den lille byen, folk er ikke særlig flink til å kommunisere. Hadde de snakket sammen, ville flere mystiske saker kunne fått en løsning, og mange unødvendige tragiske skjebner vile vært unngått. Men da hadde vi ikke hatt denne spennede krimgåten som John Hart har gitt oss.

En velskrevet roman, og jeg er enig med de som roser forfatteren, dette kan han! Men jeg lytter sjelden til bøker, liker helst å lese dem sjøl, så jeg må si meg enig med Solgunn som ikke likte opplesningen. Det er mange som liker at oppleseren lager ulike stemmer til personene, men dette falt ikke i min smak, sjøl om en venner seg til det etter hvert. Men neste bok blir papirutgave, evt. e-bok!

Mange har lest boka før meg, her er noen av dem: ibokhyllaartemisiasverdentinesundalsolgunnsin

Lydbokforlaget
2007
317 sider i bokutgaven. 9 cd-er.
Lest av Trond Peter Stamsø Munch


2 kommentarer:

  1. Artig at du også liker Hart. Han er en utrolig bra forfatter. Jeg har heldigvis to bøker igjen av ham å lese. Brødrene fra Lionheart og Løgnenes konge. Takk for link.:)

    SvarSlett
  2. He-he... Det er faktisk litt morsomt å se at vi er flere som har de samme innvendingene i forhold til måten denne er lest på. For meg ble hele boka rett og slett en katastrofe, og jeg lovte meg selv at jeg aldri mer skulle utsette meg for T.P.S.M!

    SvarSlett