mandag 17. juli 2017

Aasne Linnestå: Døgnbok (Dikt)




Fra baksiden av boka:"Her er fugl og fisk. Sirkel og ansikt. Menneske med fuglehår og sveipende spord. For første gang trykker poeten Aasne Linnestå tegningene sine. Døgnbok er en utvidelse av et allerede svært interessant forfatterskap."

Ble nysg jerrig på denne boka, da jeg tidligere har lest to bøker av Aasne Linnestå: Mamma er et annet sted og Opphold. Bøker jeg likte godt.

Dette er ei lita bok. Mangler sidetall, men her er det ikke mange dikt å lese. Mesteparten er enkeltsetninger, men fulgt av merkelige tegninger. Mange av disse er svært spennende, da de har dobbeltbetydninger.
Et eksempel på skrevne ord:
Så kom du vesle dun
så kom du vesle vesen
så kom du bare.



Og dette:
under broene, inntil grensene, langsetter elver og sletter i tåkesvev,
over fjellovergangene, gjennom dalstrøka. nå
myriader av tynnslitte,
levende


Da jeg las dette hadde jeg akkurat sett på Dagrevyen en reportasje fra de stakkars menneskene i Mosul, som har vært jaget og på flukt i lang tid. Jeg koblet det derfor til dette. Ellers må jeg bare si at jeg ikke klarte å få så mye ut av boka, annet enn et artig møte med en annerledes lita bok.



H//O//F
2017
Bokmål
Leseeksemplar fra forlaget


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar